Påsk på Öland

Påsken firade vi på ett soligt Öland.
Långfredagen började med ett besök i Beijershamn. Redan på Södra maderna såg vi mängder med större strandpipare, årets första sädesärla, strandskator och en ensam rödbena. På vägen ut mot piren spelflög två enkelbeckasiner ovanför oss. Vi spanade av de Norra maderna där en flock kärrsnäppor tillsammans med lika många ljungpipare rastade. Vattenståndet var ganska lågt så sandreveln ute i sundet var full av strandskator, måsar, trutar, och för oss vårens första silltrut.
På väg söderut mot Ottenby stannade vi till i Västerstadsviken i hopp om att få kryssa skärfläcka. Men där rastade ungefär samma arter som i Beijershamn så stoppet blev kort.
Väl i Ottenby hittade vi skärfläckan som stod och tryckte ute på Västrevet, där ute lyckades vi även få se två kaspiska trutar. Vi ville försöka att se berglärka igen, då de fortfarande var kvar bland grästuvorna bakom Fågel Blå. Efter en lång och trägen kamp just innan vi tänkte ge upp fick vi äntligen syn på den till slut.

Påskaftonen blev det skådning på norra delen av ön. Som vanligt på Öland bjöd transportsträckan på bra obsar. Utanför Källa gick två storspovar ner på ett gärde och i luften cirklade en röd glada tillsammans med flera ormvråkar. Vi stannade till i Grankullaviks hamn där en stor vit "prick" visade sig vara en ägretthäger som rastade på en lite ö ute i bukten.
Vi fortsatte upp till norra udden och slogs av kontrasten mot södra udden då vi var de enda skådarna på plats. Utanför Långe Erik streckte ejder, alfågel, skrakar, vigg och knipa. I vattnet runt udden låg krickor, storskarv, tobisgrissla och svärta. När vi gick tillbaka över bron flög en skärpiplärka förbi och landade ute på en sten i viken.
Böda Hamn var vi lite nyfikna på då det skulle vara en bra vårlokal. De första husbilarna var redan på plats, men vi kunde ändå ana lugnet före stormen innan alla campingturister börjar anlända. Vi gick norr ut mot Karsnabben och redan bakom restaurangbyggnaden fick vi syn på en svart rödstjärt som satt på en stenmur. Det var en utfärgad hane som vi gärna ville få en bild på. Han var mycket rörlig men till slut satte han sig på en staketstolpe och lät sig fotograferas.
Det var väldigt många piplärkor som födosökte i vattensamlingarna på strandängen. Tyvärr var det starkt motljus och därför var en del lite svåra att artbestämma. Men ett par skärpiplärkor lyckades vi ursklilja bland alla ängspiplärkor.
Vi åkte därefter till Kårehamn för att inta matsäcken nere på stranden. Där bjöd tre havsörnar på underhållning till kaffet då de skrämde upp flera hundra vitkindade gäss på himlen.

Påskdagen bestämde vi oss för att åka till Gårdby sandhed där trädlärka häckar. Redan när vi klev ur bilen hörde vi lärkan spela, men sången tog snabbt slut. Vi var inte nöjda med det utan vandrade runt för att försöka få syn på fågeln. Till slut for den upp och spelfög för fullt i närheten av oss. Vi fick syn på den och den landade strax framför oss. Där satt den en lång stund innan den åter igen tog höjd och flög ut över sandheden.
Återigen styrde vi söderut mot Ottenby, även den transportsträckan bjöd på bra skådning. På en åker utanför Slagerstad rastade säkert 500 ljungpipare och längs vägen räknade vi in 5 röda glador.
Det var fler än vi som hade sökt sig till Ottenby denna dag. Förutom alla människor så hade även mängder av kungsfåglar flugit in. Runt stationsträdgården fick man gå försiktigt då marken var full av orädda kungsfåglar som knappt syntes i gräset.
Plötsligt skrek någon: "BK"!! Alla riktade kikarna mot trädet där den brandkronade kungsfågeln blixtsnabbt visade upp sig för att lika fort försvinna igen.

Annandag Påsk var lika med hemresa, men först måste vi besöka vår Öländska "hemmalokal" Kapelludden. Vi hann inte mer än hälsa på "gubbarna" vid Sjöboden förrän dom pekade ut mot hagen vid fyren och lugnt förkunnade att "där sitter en svarthakad buskskvätta". Tack!
Inne i Skedstaviken rastade ett trettiotal skärfläckor, några brushanar, flera storspovar och massor av olika änder. Efter strandkanten hoppade ett par skärpiplärkor runt bland stenarna och ute i vattnet låg två storlommar.
Hem och packa ihop, men en fika i solen skulle vi hinna med. Vi njöt av den värmande solen och hörde en bekant sång. Först hördes den något avlägset men närmade sig allt mer. Högt upp i luften över husen sjöng en trädlärka för fullt och vi fick en fick ett nytt tomtkryss och en fin avslutning på Påskhelgen.